ΒΙΒΛΙΑ για Ειδική Αγωγή


Πολλοί συνάδελφοι, γονείς αλλά και φίλοι που ενδιαφέρονται για την Ειδική Αγωγή μας ζητάνε να τους προτείνουμε υλικό που θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν.
  Σκεφτήκαμε λοιπόν να παραθέσουμε συγκεκριμένα βιβλία (Ελληνικά & ξενόγλωσσα), τα οποία θα καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα πληροφόρησης, από ορισμούς και επεξηγήσεις των ειδικών αναγκών, διαγνώσεις, τρόπους αντιμετώπισης, εναλλακτικούς τρόπους προσέγγισης κ.α 
Αυτό που θα θέλαμε να τονίσουμε είναι ότι τα βιβλία που θα προτείνουμε, τα έχουμε διαβάσει ή ακόμα τα έχουμε χρησιμοποιήσει αποτελεσματικά στην εργασία μας ως Ειδικοί Παιδαγωγοί.
Για οποιαδήποτε απορία ή διευκρίνιση μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας!!!
    ΚΑΛΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ!!!
"Διαδραστικά Παραμύθια: με θεραπευτικές δραστηριότητες"  της Νένας Γεωργιάδου, εκδόσεις Οξυγόνο.
  Εκπαιδεύοντας παιδιά με μέτριο νοητικό δυναμικό ή ακόμα και μαθητές που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού, έψαχνα να βρω παραμύθια, ιστορίες με εικόνες, τα οποία θα αποτελούσαν το εύνασμα για την επίτευξη των μαθησιακών στόχων. Όπως, πολλές έρευνες επισημαίνουν οι εικόνες και οι ιστορίες μαγνητίζουν περίσσοτερο το ενδιαφέρον των παιδιών (μικρών και μεγάλων), τους βοηθά να αντιληφθούν αφηρημένες έννοιες, διδακτικά νοήματα, κοινωνικά μηνύματα με ένα ζωηρό αλλά συνάμα εναργώς τρόπο, χωρίς να τους θυμίζει το ξεπερασμένο δασκαλοκεντρικό τρόπο της εκπαίδευσης.
Ακολουθώντας την πεποίθηση ότι οι ιστορίες όχι μόνο θα ενθουσιάσουν, αλλά και θα ηρεμήσουν τους μαθητές μου εντόπισα ποίκιλα "θεραπευτικά παραμύθια"   της ψυχολόγου Νένας Γεωργιάδου. 
Ξεχώρισα όμως και χρησιμοποίησα τη φετινή σχολική χρονιά το εξαιρετικό βιβλίο "Διαδραστικά Παραμύθια, με θεραπευτικές δραστηριότητες".  


Το βιβλίο περιέχει 10 ιστορίες, οι οποίες είναι δοσμένες με 2 τρόπους: γραπτά για ανάγνωση και εικονογραφημένα. Οι ιστορίες αυτές καλύπτουν μια σημαντική θεματολογία, όπως:
  • κοροιδία στο σχολείο
  • διαφορετικότητα
  • δυσκολίες στο διάβασμα
  • σχολική άρνηση
  • βουλίμια
  • αντιμετώπιση ενοχλητικού θορύβου
  • φόβος
  • οικογένεια
  • συναισθήματα
Σύμφωνα με τις οδηγίες της συγγραφέος οι ιστορίες μπορούν να διαβαστούν "θεατρικά, με πάθος" από τη δασκάλα, την εκπαιδεύτρια, τη μαμά, το μπαμπά, αλλά και από το ίδιο το παιδί, το οποίο θα έρθει πιο κοντά στην ανάγνωση βιβλίων ψυχολογίας και αυτοβοήθειας. 
Το ξεχωριστό κομμάτι αυτού του βιβλίου είναι το διαδραστικό του μέρος. Με αλλα λόγια, στο τέλος κάθε ιστορίες (και στις 2 εκδοχές) υπάρχουν υπέροχες  δραστηριότητες εμπέδωσης και επεξεργασίας, τις οποίες μπορεί να ασχοληθεί ο μαθητής. "Ζητάμε από το μικρό αναγνώστη ή ακροατή να συμμετάσχει στην ιστορία με τις δικές του ιδέες, γράφοντας ή λέγοντας τι θα έκανε αυτός ή αυτή στη θέση του ήρωα της ιστορίας. Επειδή η εικόνα είναι το ισχυρότερο μέσο ζητάμε από το παιδί να ζωγραφισει τους ήρωες σε κίνηση, να τους ονοματίσει ή ακόμα να δώσει ένα δικό του τέλος" σημειώνει η κ.Γεωργιάδου.


 Με βάση τα παραπάνω, εφάρμοσα 3 ιστορίες στη τάξη θέλοντας να ασχοληθώ με τα συναισθήματα, τα ψέματα και τη διαφορετικότητα.

Συγκεκριμένα, αρχικά διάβασα αργά και με θεατρικότητα τη γραπτή ιστορία. 
Έλαβα τις πρώτες εντυπώσεις από τους μαθητές, κάνοντας χρήση τη τεχνική του καταιγισμού ιδεών. 
Στη συνέχεια τους μοίρασα την εικονογραφημένη εκδοχή της ιστορίας και το ξαναδιαβάσαμε έχοντας ο καθένας πλέον το ρόλο του. Ειδικά στην εναλλαγή ρόλων οι μαθητές ξόρκισαν τις οποιεςδήποτε αναστολές είχαν και ειλικρινά ενθουσιάστηκαν. Οι παρεχόμενες δραστηριότητες του βιβλίου προχώρησαν τον αρχικό συλλογισμό δυο βήματα πιο πέρα. Φτιάξαμε και σχεδιάγραμμα στο πίνακα και μάλιστα σκάρωσαν στιχάκια με αφορμή την ιστορία!!

Από την ιστορία " Ο Βαγγέλης ο Παραμυθάς"

Ακόμα και οι πιο "αδιάφοροι" μαθητές συμμετείχαν στη διαδικασία. Η τροφή για σκέψη της ιστορίας στο σπίτι πραγματικά απέδωσε...απόδειξη το ότι για όλη την επόμενη εβδομάδα με ρωτούσαν για την εν λόγω ιστορία...

Ολοκληρώνοντας, πρέπει να αναφερθούμε στο θαυμάσιο Χρήστο Νικολαΐδη για την άκρως επιτυχημένη εικονογράφηση των ιστοριών.  
Αξίζει πραγματικά να ενσωματώσετε στο μαθησιακό σας πρόγραμμα τέτοιες εκπληκτικά επιμελημένες ιστορίες. Αφήστε τη φαντασία σας αλλά και τους μαθητές σας ανοιχτούς για προκλήσεις, προβληματισμούς και σκέψεις. Με αυτό το τρόπο το διδακτικό έργο αποκτά άλλη ουσία!

 
 "ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;"  της Catherine Faherty σε μετάφραση Βάγιας Παπαγεωργίου, εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.

Έψαχνα το συγκεκριμένο βιβλίο αρκετό καιρό, εξαιτίας του ότι η εκδοτική εταιρεία "Ελληνικά Γράμματα" που εξέδιδε το άκρως βοηθητικό βιβλίο της Faherty έπαψε δυστυχώς να υφίσταται...Τυχερή και συνάμα επίμονη το εντόπισα  στη βιβλιοθήκη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Η αλήθεια είναι ότι σε αντίθεση με τη ξένη βιβλιογραφία, η ελληνική έχει ένα τεράστιο έλλειμα όχι μόνο στην παραγωγή βιβλίων παρέμβασης και τρόπων διαχείρισης μαθητών με αυτισμό, αλλά και στη μετάφραση αντίστοιχων ξένων βιβλίων. 


Αφορμή για την εξερεύνηση τρόπων παρέμβασης και διαχείρισης των κοινωνικών δεξιοτήτων και κατανόησης του κοινωνικού περιβάλλοντος από τους μαθητές στο αυτιστικό φάσμα, στάθηκε η 3χρονη πλέον ενασχόληση μου με την παράλληλη στήριξη στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Παρατηρώντας ότι οι μαθητές μου με αυτισμό εκτός από τις αναμενόμενες δυσκολίες  με τα θεωρητικά κυρίως γνωστικά αντικείμενα, αντιμετώπιζαν έντονες δυσκολίες προσαρμογής και κατανόησης του κοινωνικού περιβάλλοντος στο σύγχρονο Ελληνικό Γυμνάσιο και Λύκειο. Θεώρησα λοιπόν ότι το κομμάτι της κοινωνικής αλληλεπίδρασης είναι πολύ πιο σημαντικό να «δουλευτεί», καθώς οι μαθητές μου όντας στην εφηβεία και συνάμα έχοντας να αντιμετωπίσουν πλέον μαθητές του Γυμνασίου και Λυκείου, δεν μπορούσαν να κατανοήσουν τις πολυσύνθετες κοινωνικές σχέσεις και συμπεριφορές των συνομηλίκων τους. 

Ακόμα έρχεται στη μνήμη μου η παραπονιάρικη φωνούλα του Ηλία, ο οποίος προσπαθούσε να μου εκφράσει το πόσο μόνος αισθάνεται και το οτι τα κορίτσια δεν του δίνουν σημασία και εκείνος δεν κατανοεί το λόγο της αδιαφορίας τους, ενώ τους δίνει συνεχώς χαρτάκια με καρδούλες και τους λέει κοπλιμέντα σε κάθε 1ο και 3ο διάλειμμα… 
Έτσι λοιπόν, καταγράφοντας τους στόχους μου, έθεσα ως προτεραιότητα την εκμάθηση κοινωνικών δεξιοτήτων και κατανόησης των κοινωνικών συμπεριφορών. Ένα από τα βασικά μου εργαλεία για την πραγματοποίηση των στόχων μου ήταν η χρήση του βιβλίου της Φάχερτυ. 
 
Όπως αναφέρει και η εξαιρετική μεταφράστρια κ. Παπαγεωργίου, είναι   «ένα βιβλίο εργασίας που εστιάζει στην αυτογνωσία και σε μαθήματα ζωής για το παιδί ή το νέο άτομο με Αυτισμό Υψηλής Λειτουργικότητας ή σύνδρομο Άσπεργκερ». Γενικά πρέπει να ομολογήσω ότι αποτελεί «ένα εκπληκτικό εργαλείο γνώσης και αυτογνωσίας, διδαχής για τον αυτισμό και αυτοδιδαχής για τα ίδια τα άτομα, πολύτιμο τόσο για το δάσκαλο, το γονιό και το ίδιο άτομο. Μέσω αυτού του απλού και πρακτικού βιβλίου εργασίας  η Φάχερτυ μας εξηγεί πως ο αυτισμός είναι "ένας άλλος τρόπος σκέψης και ύπαρξης"».


Συγκεκριμένα, η δομή του είναι εξαιρετικά φιλική προς τα άτομα με αυτισμό, καθώς τα κεφάλαια του βιβλίου σχετίζονται με την κατανόηση και αλληλεπίδραση του μαθητή με το περιβάλλον του. Κάθε κεφάλαιο είναι χωρισμένο σε βιβλίο εργασίας, ώστε να μελετηθεί από τον ίδιο τον μαθητή και από ιδέες και πρακτικές υποδείξεις παρέμβασης είτε για τους γονείς, είτε για τους δασκάλους.
 

Παραδειγματικά, αναφέρω κάποια σημαντικά κατά την άποψη μου κεφάλαια εργασίας, όπως:


·        Τρόπος σκέψης

·        Αισθητηριακές εμπειρίες

·        Καλλιτεχνικά ταλέντα

·        Ταλέντα

·        Κατανόηση

·        Σκέψεις

·        Επικοινωνία

·        Σχολείο

·        Φίλοι

·        Νιώθοντας αναστάτωση



Για να παρατηρήσετε την όμορφη δομή του βιβλίου σας παραθέτω μια σελίδα από το βιβλίο εργασίας του μαθητή: 
Βιβλίο εργασίας μαθητή απο κεφάλαιο "Κατανόηση" .

Η ίδια η συγγραφέας επισημαίνει ότι οι παραπάνω ιδέες είναι παραδείγματα από στρατηγικές δομημένης εκπαίδευσης που χρησιμοποιούνται στο TEACCH (: πρόγραμμα εναλλακτικής εκπαίδευσης, για παιδιά με διαταραχές του αυτιστικού φάσματος, που ενσωματώνει παρεμβάσεις σε περιβάλλον, ημερήσιο πρόγραμμα και αντικείμενο εργασίας, και επικοινωνία), και από την προσωπική εμπειρία εργασίας με άτομα με αυτισμό της ίδιας της Φάχερτυ. 


Αυτό που μου αρέσει ιδιαίτερα στο βιβλίο, εκτός από την γενική οπτική της Φάχερτυ και την μελετημένη δομή, ήταν οι συμβουλές που έδινε για τη χρήση του συγκεκριμένου βιβλίου:

« Δείτε τη ζωή μέσα από τα μάτια του παιδιού σας, προσπαθείστε ώστε το περιβάλλον και οι δραστηριότητες που αντιμετωπίζει να έχουν νόημα από τη δική του οπτική, οι πιο αποτελεσματικές τεχνικές είναι αυτές που εξατομικεύετε για το παιδί σας ».


Καταλήγοντας, θα αναφέρω ότι ακολουθώντας τις συμβουλές της Φάχερτυ, χρησιμοποίησα ορισμένα κεφάλαια, ανάλογα όχι μόνο με τις ανάγκες του κάθε μαθητή μου, αλλά και του χρόνου που διέθετα για την εφαρμογή τους. Τα αποτελέσματα ήταν άκρως ενθαρρυντικά, αφού οι μαθητές έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και μάλιστα με ρωτούσαν πότε θα επαναλάβουμε τη «μικρή μας εργασία». 
Επιπλέον παρατήρησα ότι τα κεφάλαια «επικοινωνία», «κατανόηση», «σχολείο» και «φίλοι» βοήθησαν αρκετά στην ικανοποιητική διαχείριση κάποιων στερεοτυπιών που εκδηλώνονταν στο πλαίσιο της σχολικής τάξης, στη μείωση του άγχους από τη μη κατανόηση των κοινωνικών συμπεριφορών του περιβάλλοντος τους και στη βελτίωση της κοινωνικής τους αλληλεπίδρασης με τους συνομήλικούς τους.  
Πραγματικά αξίζει να το εξερευνήσετε και να το εντάξετε στους μαθησιακούς σας στόχους!!!
 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...