Σάββατο, 24 Μαΐου 2014

Αναπτυξιακά Ορόσημα (παιδί 1 έτους- 2 ετών)!




Παιδί 1 έτους (13μηνών - 18 μηνών)

ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ/ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ:


  • Το βάδισμα είναι καλύτερα συγχρονισμένο και ξεκινά να περπατά μόνο του.
  • Κάνει βήματα προς τα πίσω.
  • Μπορεί να τρέξει (17-18 μηνών).
  • Σκαρφαλώνει πάνω-κάτω σε διάφορα έπιπλα (17-24 μηνών).
  • Πίνει από ποτήρι κρατώντας το από το χερούλι.
  • Βοηθά στο να βάλει και να βγάλει τα ρούχα του.
  • Ρίχνει την μπάλα (18 μηνών).
  • Χειρίζεται μικρά αντικείμενα με καλύτερο συγχρονισμό.
  • Στους 15 μήνες μπορεί να κατασκευάσει ένα πύργο με 2 κύβους και στους 18 μήνες με 3 κύβους.
  • Μπορεί να αδειάσει ένα κουτί αναποδογυρίζοντας το.

ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ: 

  • Ανακαλύπτει τις ιδιότητες των αντικειμένων και σκοπίμως τα χρησιμοποιεί με νέους τρόπους.
  • Δείχνει με το δείκτη του χεριού του.
  • Ανταποκρίνεται στο όχι και στο ναι.
  • Δείχνει μέρος του σώματός του που του αναφέρουμε.
  • Δείχνει μια εικόνα όταν του την ονομάζουμε.
  • Ακούει ή βλέπει ένα παραμύθι ή μια ταινία στην τηλεόραση  και ονομάζει αντικείμενα σε εικόνες (18 μηνών)
  • Αρχίζει να κάνει φανταστικό παιχνίδι με τις κούκλες του ή τα αυτοκινητάκια του.
  • Η συγκράτηση της προσοχής του καλυτερεύει.
  • Ξεχωρίζει τα αντικείμενα σε κατηγορίες.
  • Θυμάται πρόσωπα, μέρη, αντικείμενα και καταστάσεις.

ΓΛΩΣΣΑ:
  • Σταδιακά προσθέτει λέξεις στο λεξιλόγιο του.
  • Αρθρώνει τα πρώτα ονόματα γνωστών και συγγενών.
  • Κατανοεί 50 λέξεις στους 13 μήνες και μπορεί να παράγει 50 λέξεις στους 18 μήνες.
  • Μιμείται φωνήματα άλλων.



ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΑ/ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ:


  • Εμπλέκεται σε ομαδικό παιχνίδι με γνώριμους ενήλικες, παιδιά και αδέρφια του.
  • Κάνει παράλληλο παιχνίδι με άλλο παιδί, αλλά κάνουν διαφορετική δράση (12-24 μηνών).
  • Αναγνωρίζει την εικόνα του εαυτού του στον καθρέφτη.
  • Αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι τα συναισθήματα των άλλων διαφέρουν από τα δικά του (πρώτα σημάδια της ενσυναίσθησης).
  • Ανταποκρίνεται σε απλές κατευθυντήριες οδηγίες.
  • Κάνει «γεια» με το χέρι του.
  • Επικοινωνεί με τους άλλους εξωλεκτικά μέσω χειρονομιών ή φωνημάτων.
  • Δείχνει τρυφερότητα προς τους άλλους π.χ στέλνει φιλάκια.
  • Ακούει τη διήγηση μιας ιστορίας για περίπου 5 λεπτά.



ΑΡΧΙΖΟΥΜΕ ΝΑ ΑΝΗΣΥΧΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΟΥ ΤΟ ΠΑΙΔΙ:

 Δεν έχει ικανοποιητική βλεμματική επαφή
Δεν περπατάει έως τους 18 μήνες
Δεν τελεί μιμήσεις
Δεν ακολουθεί σύντομες και απλές οδηγίες
Δεν εκτελεί κύριες χειρονομίες
Δεν αντιλαμβάνεται αντικείμενα και πρόσωπα
Η κίνησή του έχει ασυμμετρίες
Δεν μπορεί να πάρει μικρά αντικείμενα με τα δάχτυλα
Δεν δείχνει
Δεν μοιράζεται
Δεν ζητάει βοήθεια
Εξακολουθεί να παίζει παιχνίδι μικρότερης ηλικίας (π.χ να χτυπάει 2 κύβους μαζί)
Επιθυμεί συνέχεια να είναι μόνο του, με αποτέλεσμα να αποφεύγει την κοινωνική επαφή
Δεν έχει αρθρώσει το λιγότερο 5 λέξεις μέχρι τους 18 μήνες



Παιδί 2 ετών 


(19μηνών – 24 μηνών)

ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ/ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ:

  • Έχει 20 δόντια.
  • Το κεφάλι του φτάνει το 70 % του βάρους του κεφαλιού των ενηλίκων.
  • Πηδάει και περπατάει στα δάχτυλα.

ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ:

  • Επιλύει απλά προβλήματα μέσω αναπαράστασης.
  • Εμπλέκεται σε διαφοροποιημένη μίμηση των πράξεων ενός ενήλικα ακόμα και αν δεν το συνειδητοποιεί πλήρως.
  • Η κατηγοριοποίηση των αντικειμένων γίνεται πιο διακριτή και αποτελεσματική.
ΓΛΩΣΣΑ:
  • Μιμείται και επαναλαμβάνει λέξεις.
  • Λέει φράσεις με δύο λέξεις (18-24 μήνες).
  • Λέει φράσεις με ρήμα και αντικείμενο (πάνω από 24 μηνών).
  • Ρωτάει απλές ερωτήσεις.
  • Ζητάει πράγματα με απλές λέξεις.
  • Παράγει περίπου 200 λέξεις.



ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΑ/ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ:



  • Μιμείται την συμπεριφορά των μεγαλύτερων του.
  • Δείχνει ότι του αρέσει η κοινωνική επαφή και αλληλεπίδραση με άλλα άτομα.
  • Αρχίζει να επιθυμεί την ανεξαρτησία του.
  • Εκδηλώνει σποραδικά το άγχος αποχωρισμού.
  • Υπάρχουν εκρήξεις θυμού.
  • Συναισθήματα αυτό-συνείδησης εμφανίζονται, όπως η ντροπή, η ενοχή, η υπερηφάνεια και η αμηχανία.
  • Αποκτά ένα λεξιλόγιο συναισθημάτων μέσω του οποίου μιλάει για τα συναισθήματα και βοηθά τη αυτό-ρύθμιση των συναισθημάτων του.
  • Ξεκινά να χρησιμοποιεί λέξεις που επηρεάζουν τη συμπεριφορά αυτού που παίζει μαζί του.
  • Η αναγνώριση του εαυτού είναι κατακτημένη και μάλιστα αναγνωρίζει εύκολα τον εαυτό του στις φωτογραφίες.
  • Κατηγοριοποιεί τον εαυτό και του άλλους με βάση την ηλικία, το φύλο, τα φυσικά χαρακτηριστικά, την ομορφιά και τις ικανότητες του.
  • Επιδεικνύει προτιμήσεις παιχνιδιών με βάση το φύλο του.
  • Ο αυτό-έλεγχος εμφανίζεται.


(24 μηνών- 3 ετών)


ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ/ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ:

  • Κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας το ύψος και το βάρος αυξάνονται πιο αργά σε σχέση με τη νηπιακή ηλικία.
  • Η ισορροπία βελτιώνεται, το περπάτημα γίνεται πιο μαλακό και ρυθμικό και εμφανίζεται το τρέξιμο.
  • Πηδάει, χοροπηδάει, πετάει και πιάνει με άκαμπτο πάνω κορμό.
  • Σκύβει διατηρώντας την ισορροπία του.
  • Ανεβοκατεβαίνει σκαλιά με δύο πόδια στο σκαλί χωρίς βοήθεια στους 24-28 μήνες και μέχρι τους 30 μήνες ανεβοκατεβαίνει σκαλιά με εναλλασσόμενα πόδια.
  • Μπορεί να κλωτσήσει μπάλα.
  • Μπορεί να κάνει ποδηλατάκι με βοηθητική ρόδα ( 30- 36 μηνών).
  • Χρησιμοποιεί αποτελεσματικά το πιρούνι για να φάει.
  • Οι πρώτες ζωγραφιές και μουτζούρες εμφανίζονται.
  • Μπορεί να κρατήσει μολύβι με διπολική λαβή ( 30 -36 μηνών).
  • Μπορεί να γυρίσει τις σελίδες ενός βιβλίου μία προς μια.
  • Ανοίγει πόμολα και πόρτες ( 24- 36 μηνών).
  • Βάζει και βγάζει μόνος του εύκολα κομμάτια των ρούχων του, όπως την μπλούζα ή το καπέλο του.



ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ:

  • Αναφορικά με την εντολοδοσία: ακολουθεί εντολές με ένα σκέλος και 2 αντικείμενα ( 18-24 μηνών), ακολουθεί εντολές με δύο σκέλη (24- 36 μηνών) και αναμένει τις οδηγίες.
  • Κάνει απλά πάζλ με 4 κομμάτια.
  • Αντιλαμβάνεται βασικά σχήματα.
  • Κάνει γέφυρα με 3 κύβους (30 μηνών).
  • Κάνει σκαλιά με 6 κύβους ( 35 μηνών).
  • Αντιλαμβάνεται την έννοια του «δύο».
  • Ταξινομεί και ταξινομεί αντικείμενα με βάση το χρώμα και το μέγεθος.
  • Παίζει φαντασιακό παιχνίδι με χρήση αντικειμένων και προσώπων.
  • Ξεκινά να παίζει και συμβολικό παιχνίδι με χρήση αντικειμένων με άλλη χρήση από αυτή που προορίζονται, όπως να κάνει ένα τουβλάκι για αυτοκινητάκι.
ΓΛΩΣΣΑ:
  • Το λεξιλόγιο του αυξάνεται γοργά, μέχρι τα 3 χρόνια χρησιμοποιεί το λιγότερο 200 λέξεις και φράσεις 2-3 λέξεων.
  • Η ομιλία του είναι κατανοητή και κατά το ήμισυ από αγνώστους.
  • Μπορεί να ονομάζει περίπου όλα τα απλά αντικείμενα και από μια εικόνα.
  • Αρχίζει και προσθέτει στο λεξιλόγιο του γραμματικά στοιχεία, όπως το πληθυντικό αριθμό, αντωνυμίες τύπου εγώ, εσύ εμείς και τον αόριστο χρόνο (30-36 μηνών).
  • Επιδεικνύει αποτελεσματικές επικοινωνιακές δεξιότητες.
  • Μπορεί να ακολουθήσει μια ιστορία με εικόνες.
  • Μπορεί να περιγράφει ένα αντικείμενο με απλές λέξεις, όπως μεγάλο, μικρό.
  • Μπορεί να μιλάει με αρνήσεις ( 24-36 μηνών).
  • Μπορεί να κάνει ερωτήσεις τύπου Τι; Πού; Γιατί; (24-36 μηνών).
  • Μπορεί να λέει το όνομά του, το φύλο και την ηλικία του (30-36 μηνών).
  • Μπορεί να μετρήσει μέχρι το 5.



ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΑ/ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ:

  • Η έννοια του εαυτού εγκαθίσταται καθώς και εστιάζει περισσότερο στον εαυτό του.
  • Αρχίζει να αναπτύσσει την έννοια της αυτοαντίληψης και της αυτοεκτίμησης.
  • Κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας η συναισθηματική ικανότητα ενισχύεται.
  • Καταλαβαίνει τις αιτίες, τις συνέπειες και τα συμπεριφορικά σημάδια των βασικών συναισθημάτων.
  • Επιδεικνύει τα πρώιμα σημάδια ανάπτυξης της έννοιας της ηθικής, καθώς τελεί λεκτικές αξιολογήσεις για τις πράξεις των άλλων και ανησυχία για επιβλαβής συμπεριφορές.
  • Οι στερεότυπες αντιλήψεις και συμπεριφορές με βάση το φύλο αυξάνονται.
  • Η επιθετικότητα ως σημαντική ένδειξη συμπεριφοράς εμφανίζεται.

ΑΡΧΙΖΟΥΜΕ ΝΑ ΑΝΗΣΥΧΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΟΥ ΤΟ ΠΑΙΔΙ:

 Παρουσιάζει έντονο άγχος αποχωρισμού
Υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση λόγου
Οι χειρονομίες του αποτελούν το κύριο μέσο για να δώσει να καταλάβουν οι άλλοι τι θέλει.
Υπάρχει έντονη έκκριση σιέλου.
Δεν ακολουθεί οδηγίες με ένα σκέλος.
Υπάρχει αστάθεια στο περπάτημα και στις κινήσεις του.
Δεν μπορεί να πιάσει μικρά αντικείμενα.
Δεν αντιλαμβάνεται τα συναισθήματα των άλλων και δεν αντιδρά ανάλογα.
Δεν παίζει με αντικείμενα και με άλλα άτομα.
Το ενδιαφέρον του εστιάζεται σε μεμονωμένα μέρη ενός παιχνιδιού και όχι για το αντικείμενο.
Δεν τελεί φανταστικό παιχνίδι, δηλαδή δεν συνδυάζει αντικείμενα στο παιχνίδι.
Εξακολουθεί να παίζει παιχνίδι μικρότερης ηλικίας.
Παρουσιάζει εμμονές και στερεοτυπίες είτε με αντικείμενα, είτε με κινήσεις.
Παρουσιάζει ευαισθησία σε θορύβους ή άλλα θέματα αισθητηριακά.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...