Σάββατο, 16 Μαρτίου 2013

"ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΑΜΕΑ"


 Πριν μερικές μέρες υπέπεσε στην προσοχή μας ένας σημαντικός οδηγός, ο οποίος περιέχει κανόνες συμπεριφοράς στην καθημερινή μας επικοινωνία με άτομα με αναπηρία. Ο συγκεκριμένος οδηγός δημιουργήθηκε από την Κροατική Συνομοσπονδία ατόμων με αναπηρία και  η Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας- Ενημέρωσης σε συνεργασία με την έδρα της UNESCO του Παν/μιου Μακεδονίας, προχώρησε το 2008 στην Ελληνική μετάφραση και έκδοση του . Όπως διευκρινίζεται και στον οδηγό οι όροι που περιέχονται έχουν ελεχθεί από την Ε.Σ. ΑμεΑ. 

Διαβάζοντας τους 18 "κανόνες", ομολογώ θα μου άρεσε περισσότερο η λέξη συμβουλές, αρχικά επιδοκίμασα την προσπάθεια των συγγραφέων, οι οποίοι με ειλικρίνεια επισημαίνουν ότι "σχεδιάσαμε αυτό το βιβλίο κανόνων συμπεριφοράς οδηγούμενοι από την επιθυμία να βελτιωθεί η καθημερινή ζωή των ατόμων με αναπηρία και να εμπνεύσουμε τους ανθρώπους να επικοινωνήσουν μαζί μας χωρίς φόβο. Συνιστούμε επίσης εγκάρδια το παρόν βιβλίο στα άτομα με αναπηρία", στη συνέχεια προβληματίστηκα για το αν οι άνθρωποι που συναναστρεφόμαστε με ΑμεΑ θεωρούμε κάποιους από τους κανόνες που αναφέρονται είτε δεδομένους ή ακόμα αυτονόητους, είτε  δεν μας είχαν περάσει καθόλου από το μυαλό...Η αλήθεια είναι ότι ασθάνεσαι διαφορετικά όταν τους διαβάζεις...
Αφήνοντας  τους προβληματισμούς μου στη δική σας κρίση, παραθέτουμε μερικούς από τους κανόνες, που μας κέντρισαν περισσότερο το ενδιαφέρον: 
  •  Αν κρίνετε ότι υπάρχει ανάγκη να βοηθήσετε ένα άτομο
    με αναπηρία, ρωτήστε τον/την ποιος είναι ο καλύτερος
    τρόπος να το κάνετε. 
  •  Μιλήστε φυσιολογικά, χρησιμοποιώντας κοινές εκφράσεις
    όπως «τα λέμε», «πρέπει να προλάβω», «θα έχεις νέα μου
    σύντομα»- ανεξάρτητα από την αναπηρία που έχει το άτομο
    αυτό. Μη φοβάστε να χρησιμοποιήσετε λάθος λέξεις.
  •  Αν μιλάτε για λίγο με άτομο σε αναπηρικό καρότσι προ-
    σπαθήστε να χαμηλώσετε στο ύψος του, ώστε να απο-
    κτήσετε οπτική επαφή.
  •  Επικεντρώστε την προσοχή σας σε άτομο με προβλήματα
    ομιλίας.
    Αν δεν καταλαβαίνετε τι λέει το άτομο αυτό,
    ζητήστε του/της να το επαναλάβει. Μην προσποιείστε
    ότι καταλάβατε.
  •  Άτομα με προβλήματα ακοής ή όρασης μπορούν να επι-
    κοινωνήσουν επίσης και μέσω της αίσθησης της αφής.
    Αν συναντήσετε ένα τέτοιο άτομο, μπορείτε να επικοι-
    νωνήσετε μαζί του σχηματίζοντας κεφαλαία γράμματα
    στην παλάμη του/της.
  •  Αν δεν έχετε οικειότητα με ένα άτομο με αναπηρία απο-
    φύγετε να τον/ την ρωτήσετε για την αναπηρία του/της
    ή τις αιτίες της.
  •  Μην επαινείτε υπερβολικά ένα άτομο με αναπηρία που
    εκτελεί φυσιολογικές καθημερινές εργασίες.
  •  Μη χαϊδεύετε ένα σκύλο-βοηθό ατόμου με αναπηρία
    ενόσω «εργάζεται»
    . Ζητήστε άδεια από τον ιδιοκτήτη.
  • Όταν συνοδεύετε ένα παιδί που λόγω αθώας περιέργειας ρωτήσει για τον άνθρωπο με αναπηρία που τυγχάνει να είναι δίπλα σας, εξηγείστε του όσο πιο απλά μπορείτε ό,τι γνωρίζετε για το συγκεκριμένο είδος αναπηρίας. Μην αποτρέπετε το παιδί από το να κοιτάζει τον άνθρωπο με αναπηρία ή να σας ρωτήσει σχετικά.
  • Μη δείχνετε οίκτο σε άτομα με αναπηρία. Συμπεριφερ-
    θείτε τους σαν ίσους, γιατί αυτό είναι.

Για να διαβάσετε όλο τον οδηγό, σας επισυνάπτουμε τη σχετική ιστοσελίδα




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...