Τρίτη, 4 Δεκεμβρίου 2012

Λαμπρινέα Ευγενία



Παγκόσμια ημέρα ατόμων με ειδικές ανάγκες
3-12-2012
 ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ

Λαμπρινέα Ευγενία
Ψυχολόγος – MSc στην Κοινωνική Ψυχιατρική & Παιδοψυχιατρική

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα ατόμων με ειδικές ανάγκες, θα ήθελα να σας αφηγηθώ την περίπτωση ενός μαθητή ο οποίος αξιολογήθηκε πρόσφατα από το ΚΕΔΔΥ, στο οποίο εργάζομαι ως ψυχολόγος.

Ο Γ. παρουσίασε σοβαρές δυσκολίες στη μάθηση με την είσοδό του στο δημοτικό σχολείο. Η καθημερινή μελέτη στο σπίτι δημιουργούσε πολλές εντάσεις στην οικογένεια. Η νοημοσύνη του, όπως προέκυψε από την ψυχολογική αξιολόγηση, τοποθετούνταν στο μέσο φυσιολογικό επίπεδο. Κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης, διακατέχονταν από έντονο άγχος και φόβο αποτυχίας και χρησιμοποιούσε συχνά αρνητικές αυτοαναφορές. Πάντα σύγκρινε τον εαυτό του με τα υπόλοιπα παιδιά μέσα στην τάξη και ένιωθε συναισθήματα ανεπάρκειας-μειονεξίας, ότι δεν αξίζει, είναι κουτός, ότι δεν καταφέρνει να κάνει τίποτα καλό, αλλά και ενοχές γιατί στεναχωρούσε τους γονείς του, μιας και δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στις προσδοκίες τους. Οι συνεχόμενες ματαιώσεις, η σχολική αποτυχία, η αναντιστοιχία προσωπικών δυνατοτήτων του μαθητή και υψηλών προσδοκιών της οικογένειας, τα περιπαιχτικά σχόλια των συμμαθητών του και η αρνητική κριτική που είχε βιώσει από τους εκπαιδευτικούς, στο παρελθόν, τον φόρτιζαν αρκετά. Σταδιακά, έμαθε να αποφεύγει, να έρχεται αντιμέτωπος με καταστάσεις που του προκαλούσαν άγχος και υιοθέτησε παθητική στάση στην τάξη ως προς τη συμμετοχή του στα μαθήματα.

Αξίζει να αναφερθεί ότι στο Γυμνάσιο έγινε η πρώτη του αξιολόγηση για μαθησιακές δυσκολίες από το ΚΕΔΔΥ και διαγνώστηκε με ειδική μαθησιακή δυσκολία τύπου δυσλεξίας. Προτάθηκαν τρόποι εξέτασης και αντιμετώπισης του μαθητή στο σχολείο. Ξεκίνησε εντατικά πρόγραμμα αποκατάστασης των δυσκολιών του και δέχτηκε συστηματικά συμβουλευτική υποστήριξη λόγω των δευτερογενών συναισθηματικών δυσκολιών που εμφάνιζε. Ταυτόχρονα ξεκίνησαν και οι γονείς του να συμμετέχουν σε ομάδα συμβουλευτικής γονέων. 

Ο Γ. είναι μία από τις πολλές περιπτώσεις μαθητών που απευθύνονται για διάγνωση στην υπηρεσία μας. Η ψυχολογική αξιολόγηση γίνεται με τη χρήση τυπικών και άτυπων δοκιμασιών (συνέντευξη με το μαθητή, ερωτηματολόγια, τεστ νοημοσύνης, προβλητικές δοκιμασίες). Στόχος είναι η διερεύνηση των δυνατοτήτων αλλά και των ιδιαίτερων δυσκολιών που παρουσιάζει ένας μαθητής σε διάφορους τομείς (γνωστικό, συναισθηματικό, κοινωνικό). Λειτουργεί συμπληρωματικά στις αξιολογήσεις που γίνονται από τα υπόλοιπα μέλη της διεπιστημονικής ομάδας (κοινωνικός λειτουργός, εκπαιδευτικός, λογοθεραπευτής, παιδοψυχίατρος), προκειμένου να διαγνωστούν πιθανές ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, νοητική καθυστέρηση, σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, προβλήματα όρασης, ακοής, σοβαρά νευρολογικά ελαττώματα ή και σοβαρά προβλήματα υγείας, κ.ά.) και να προταθούν κατάλληλες παρεμβάσεις, εντός και εκτός σχολείου. Όλοι οι μαθητές μαθαίνουν, όλοι οι άνθρωποι μαθαίνουν, ο τρόπος και ο ρυθμός είναι που διαφέρουν σε κάθε έναν από εμάς.

Μέσα από το παράδειγμα του Γ. φαίνεται πόσο σημαντική είναι η έγκαιρη πρόληψη και διάγνωση για την αντιμετώπιση τόσο μιας πρωτογενούς δυσκολίας, που μπορεί να αντιμετωπίζει ένας μαθητής, όσο και των προβλημάτων σε συναισθηματικό ή κοινωνικό επίπεδο, που ενδέχεται να τη συνοδεύουν. Δυστυχώς οι αρμόδιες υπηρεσίες για τη διάγνωση και υποστήριξη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες συχνά βρίσκονται αντιμέτωπες με πληθώρα αιτημάτων και αντιμετωπίζουν αρκετές ελλείψεις ως προς την στελέχωσή τους από εκπαιδευτικό ή ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό αλλά και ως προς την υλικοτεχνική τους υποδομή. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, οι μαθητές που αντιμετωπίζουν προβλήματα και οι οικογένειές τους να ταλαιπωρούνται από μεγάλες λίστες αναμονής ενώ πολλές φορές απευθύνονται, τελικά, σε ιδιωτικούς φορείς προκειμένου να εξυπηρετηθούν άμεσα.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...