Παρασκευή, 13 Απριλίου 2012

Η ΖΩΗ ΜΕ ΙΔΕΟΨΥΧΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ...


Η καθημερινότητα των ατόμων με ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή είναι σκληρή, καθώς οι καταναγκασμοί συχνά καταλαμβάνουν αρκετό χρόνο και ενέργεια. Μερικά παιδιά μάλιστα θεωρούν ότι είναι πολύ δύσκολο να πάνε στο σχολείο ή ακόμα και να δημιουργήσουν φιλίες. Επίσης, κάποιοι έφηβοι αισθάνονται ντροπή για τις συμπεριφορές που επιδεικνύουν, καθώς πιστεύουν ότι αυτές οι «τελετουργίες» φαντάζουν ανόητες για τους άλλους ανθρώπους. Έτσι ένας μεγάλος αριθμός παιδιών με  ΙΔΨ επιλέγει να μην συζητά για αυτές τις συμπεριφορές και να προσπαθεί να τις κρατήσει μακριά από τα «μάτια» τρίτων.

Φανταστείτε  πόσο επώδυνο είναι ένα παιδί να κρύβει κάτι τόσο έντονο και κυρίαρχο στη ζωή του!!! Ωστόσο, αν το αντιμετωπίσει  μόνο του, μπορεί να καταστεί ακόμα δυσκολότερο ;-)

Επιπλέον, κάποιοι γονείς ή και οι φίλοι που γνωρίζουν για την ΙΨΔ του παιδιού δυσκολεύονται να κατανοήσουν ότι συμπεριφορές που απορρέουν από τη διαταραχή δεν είναι απλά μια κακιά συνήθεια. Με αποτέλεσμα να ενεργούν ανυπόμονα ή να πιστεύουν ότι το άτομο με ΙΔΨ θα μπορούσε να σταματήσει αυτές τις συμπεριφορές, αν προσπαθούσε σκληρότερα. Όμως όταν το παιδί έχει ΙΔΨ, η ανάγκη για την τέλεση αυτών των τελετουργιών είναι τόσο δυνατή που καθίσταται αδύνατο να αγνοηθεί. Μάλιστα μερικά παιδιά με ΙΔΨ μαρτυρούν ότι είναι σαν να ακούνε μια σταθερή, γκρινιάρα φωνή, η οποία τους λέει ότι θα συμβούν άσχημα πράγματα αν δεν τελέσουν ορισμένες πράξεις. Επίσης, κάποιοι έφηβοι αναφέρουν ότι η ΙΔΨ μοιάζει να αναλαμβάνει και να κυριαρχεί όλη τη ζωή τους!

Σαφώς τα συμπτώματα της διαταραχής (τα έχουμε αναφέρει σε προηγούμενη ανάρτηση!) μπορεί να μεταβληθούν με την πάροδο του χρόνου, καθώς και να αλλάξουν τον τρόπο εμφάνισης τους, με αποτέλεσμα να περιπλέκεται περισσότερο η διάγνωση της. Παραδειγματικά, τα παιδιά μπορεί να είναι σε θέση να αντισταθούν στις ιδεοληψίες/καταναγκασμούς κατά τη διάρκεια του σχολείου, αλλά όχι στο πλαίσιο του σπιτιού. Επιπλέον, υπάρχει μια διακύμανση στην εμφάνιση και ένταση των συμπτωμάτων καθώς μπορεί να είναι περισσότερα και εντονότερα σε περιόδους στρες ( π.χ περίοδος εξετάσεων, αλλαγή περιβάλλοντος κ.α) και λιγότερα σε άλλους χρόνους, όπου δεν υπάρχει πίεση στο άτομο (π.χ περίοδος διακοπών). Βέβαια, πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι άλλες διαταραχές μπορούν να μιμηθούν τη ΙΔΨ και σε άλλες συνθήκες υπάρχει πιθανότητα να συνυπάρχουν με τη διαταραχή (π.χ αυτισμός, σύνδρομο Tourettes  και ΔΕΠ).
«Συχνά η κλινική εικόνα και η θεραπευτική αντιµετώπιση περιπλέκεται από την ύπαρξη συννοσηρότητας. Άλλες διαταραχές άγχους, όπως υπεραγχώδης διαταραχή ή άγχος αποχωρισµού, έχουν το ένα τρίτο µε ένα δεύτερο των περιστατικών. Η κατάθλιψη είναι εξ’ ίσου κοινή συνυπάρχουσα διαταραχή, µε επιπολασµό από 20% - 73% ανάλογα µε τις έρευνες. Ύπαρξη τικ σε κάποια στιγµή της ζωής των
πασχόντων από ΙΔΨ φτάνει το 60%. Πολλά παιδιά είναι ευερέθιστα και παρορµητικά και τα µισά πληρούν τα κριτήρια  της διάγνωσης της διαταραχής της υπερκινητικότητας µε διάσπαση προσοχής ή της εναντιωµατικής διαταραχής. Έτσι είναι δυνατόν να συνυπάρχουν στο ίδιο άτοµο τελειοµανία και ταυτόχρονα µεγάλη ακαταστασία» (http://ppsy.gr/articles/ocdFamilySchool.pdf).

Σε περίπτωση που η ΙΔΨ αφεθεί χωρίς θεραπεία, η κατάσταση μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική ανησυχία ή περιορισμούς σε αρκετούς τομείς της ζωής του εφήβου, όπως οι σχέσεις με συνομηλίκους, οι γενικότερες κοινωνικές σχέσεις, η μαθησιακή διαδικασία και το οικογενειακό πλαίσιο. Επιπρόσθετα, υπάρχουν έρευνες που παρουσιάζουν υψηλά ποσοστά κατάθλιψης σε άτομα και εφήβους ειδικότερα με ΙΔΨ. Σε μερικές περιπτώσεις, όπου δεν υπάρχει αντιμετώπιση της διαταραχής, η αντίδραση στο υπερβολικό άγχος, στην κοινωνική απομόνωση και στις περιορισμένες δραστηριότητες είναι η ανάπτυξη σκέψεων για αυτοτραυματισμό ή ακόμα και αυτοκτονία. Γι αυτούς τους λόγους είναι απαραίτητη η άμεση διάγνωση και αντιμετώπιση της διαταραχής. (http://www2.massgeneral.org/schoolpsychiatry/info_ocd.asp & http://kidshealth.org/kid/feeling/emotion/ocd.html#)
Σε αυτό το σημείο είναι σημαντικό να σας δείξουμε μερικά παραδείγματα με τη βοήθεια του βίντεο, πως πραγματικά βιώνουν την καθημερινότητα τους τα άτομα με ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή...Το πρώτο βίντεο είναι σε μορφή καρτούν και βασίζεται σε συνεντεύξεις ατόμων που βιώνουν στην καθημερινότητα τους τη ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή. Το δεύτερο βίντεο αποτελεί μια σχολική εργασία εφήβου με ΙΔΨ που μας δίνει χαρακτηριστικά να καταλάβουμε πως είναι ένα 24ωρο για ένα παιδί με ΙΔΨ: 





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...