Τετάρτη, 16 Νοεμβρίου 2011

Το σπουδαιότερο μάθημα είναι η συνύπαρξη!





Πολλές φορές έχει γίνει λόγος για την ανομοιομορφία που έχει μια σχολική τάξη ως προς το επίπεδο των μαθητών. Εκπαιδευτικοί, γονείς ακόμη και τα ίδια τα παιδιά πολλές φορές έχουν εκφράσει την επιθυμία οι τάξεις να έχουν ένα πιο ομοιογενές επίπεδο. Έχουν την πεποίθηση ότι κάτι τέτοιο θα ήταν κίνητρο προκειμένου να ανέβουν οι επιδόσεις της τάξης.
Και όμως η αλήθεια δεν είναι αυτή! Ιταλοί ερευνητές αφού μελέτησαν τη σύνθεση των σχολείων σε συνδυασμό με τις μαθητικές επιδόσεις στις εξετάσεις κατέληξαν στο ότι η διαφορετικότητα είναι αυτή που κινητοποιεί τους μαθητές!

Η μελέτη αυτή υποστηρίζει ότι οι "καλοί" μαθητές δεν επηρεάζονται αρνητικά απο τους "κακους" συμμαθητές τους. Αντίθετα η συνύπαρξή τους βοηθά θετικά και τους μεν και τους δε!

Ευεργετική είναι και η επίδραση μαθητών διαφορετικών εθνοτήτων και διαφορετικών κοινωνικών στρωμάτων.

Οι Ιταλοί ερευνητές κατέληξαν σε αυτά τα συμπεράσματα αφού χρησιμοποίησαν ένα δείκτη που υπολογίζει το βαθμό ετερογένειας σε μία τάξη σε σχέση με τις επιδόσεις των μαθητών σε εξετάσεις που γίνονται για να προσδιοριστεί το επίπεδό τους.

Απο αυτό το δείκτη προέκυψε ότι όσο πιο ετερογενής είναι μια τάξη τόσο καλύτερες οι επιδόσεις της.




 «Ορισμένοι πιστεύουν ότι στο σχολείο μαθαίνει κανείς μόνο από τους καθηγητές και τα βιβλία. Η αλήθεια είναι ότι μαθαίνει και από τους συμμαθητές του», επισημαίνεται στην έκθεση που συνοδεύει τη μελέτη.

Επομένως, για μια τάξη που θα αποτελείτο μόνο από μαθητές με κακές επιδόσεις, οι πιθανότητες βελτίωσης θα ήταν πολύ περιορισμένες αφού θα έλειπαν οι άριστοι μαθητές που θα μπορούσαν να τους «τραβήξουν» προς τα πάνω. Αλλά και σε μια τάξη που φοιτούν μόνο αριστούχοι, η κάμψη θα ήταν αναπόφευκτη.

Μια αιτία βρίσκεται στο φαινόμενο «οροφή», επισημαίνουν οι Ιταλοί ερευνητές: όταν όλοι οι μαθητές έχουν ένα επίπεδο είναι δύσκολο να υπάρξει πρόοδος. Υπάρχει, όμως, και μια άλλη αιτία πιο σημαντική: «Ο ανταγωνισμός μπορεί να υπερισχύσει της συνεργασίας και η αντιπαλότητα της ομαδικής εργασίας με αρνητικές συνέπειες στο τελικό αποτέλεσμα», όπως αναφέρεται.

«Μιλάμε για παιδιά 12 ετών», σημειώνει στην εφημερίδα «Κοριέρε ντελα Σέρα» ο Αντρέα Γκαβόστο, επικεφαλής της ομάδας του ιδρύματος Τζάνι Ανιέλι που εκπόνησε τη μελέτη. «Σε αυτήν την ηλικία είναι μάλλον πιο σημαντικό να μαθαίνεις να συνυπάρχεις παρά να παίρνεις καλούς βαθμούς», προσθέτει"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...