Κυριακή, 31 Οκτωβρίου 2010

Στρατηγικές για να «ηττηθεί» το άγχος στο σχολείο!


«Κυρία δεν θυμάμαι τίποτα, λέξεις, πληροφορίες γυρίζουν στο μυαλό και εγώ δεν μπορώ να τα βάλω σε σειρά…Κυρία έχω «κολλήσει» τώρα…ωχ δε θα γράψω τίποτα και έχω διαβάσει τόσο πολύ…»
Είναι πολύ σημαντικό στο σχολικό περιβάλλον να αναπτύσσονται στρατηγικές θυμικές, δηλαδή να βρίσκεται χρόνος να εφαρμόζονται τεχνικές που χαλαρώνουν και αποδιώχνουν το «τέρας» του άγχους από τους μαθητές μας. Γι’αυτό το λόγο σας παραθέτουμε στρατηγικές, τις οποίες εντοπίσαμε από το πολύ καλό βιβλίο του Κ. Βασιλομανωλάκη: «Μαθαίνω Εύκολα»

1  «Μια γροθιά όλο ένταση»
Η άσκηση αυτή συνίσταται να γίνει λίγο πριν δοθούν τα θέματα των εξετάσεων. Η διάρκεια της είναι ελάχιστη, συνήθως 1 λεπτό, έχει γρήγορα αποτελέσματα και μπορεί να επαναληφθεί 2με 3 φορές.
 Ακουμπήστε το δεξί ή το αριστερό χέρι, ανάλογα αν είστε αριστερόχειρας ή δεξιόχειρας με τα δάχτυλα απλωμένα πάνω σε ένα τραπέζι ή ένα θρανίο Η τεχνική αυτή αποτελείται από
δύο φάσεις:

         1η φάση:
ü Μαζεύουμε αργά-αργά τα δάχτυλά μας μέχρι να γίνουν γροθιά. Συνεχίζουμε να σφίγγουμε τη γροθιά μας έως ότου τα νύχια μας να φαίνεται ότι τρυπούν την παλάμη μας. Σε αυτή τη φάση νιώθουμε την ένταση να φεύγει από όλο μας το σώμα και να συγκεντρώνεται στη σφιγμένη γροθιά μας.

         2η φάση:
ü Όταν  το σφίξιμο  είναι τόσο  που δεν  το αντέχουμε  άλλο, αρχίζουμε να χαλαρώνουμε αργά-αργά τη γροθιά μας. Νοιώθουμε την ένταση που  είχαμε συγκεντρώσει στη γροθιά μας να φεύγει, καθώς τα δάχτυλα μας απλώνονται πάνω στο τραπέζι ή το θρανίο.
ü Όταν μετά από λίγο το χέρι μας επανέλθει στην αρχική του θέση, όλη μας  η ένταση θα έχει φύγει μέσα από τα ακροδάχτυλα μας. Συνήθως ακολουθεί αυτόματα ένας βαθύς αναστεναγμός και είμαι απόλυτα χαλαρωμένος. 

Η άσκηση αυτή είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική στα κιναισθητικά άτομα δηλαδή σε όσους λατρεύουν την κίνηση, τ α σπορ ή τη δημιουργία με τα χέρια  τους.  Δοκιμάστε αυτή την άσκηση χαλάρωσης τώρα! Είναι εύκολη κι αποτελεσματική. ;-)

2. «Γύρω-γύρω όλοι και στη μέση ο … αγχωμένος»

Θυμάστε ή έχετε ακούσει το ρυθμικό παιδικό τραγούδι «γύρω-γύρω όλοι και στη μέση ο Μανώλης»; Στο δημοτικό σχολείο κατά τη διάρκεια του διαλλείματος μικρά παιδιά πιανόταν χέρι- χέρι, έκαναν κύκλο γύρω από ένα αγόρι και έτρεχε γύρω του τραγουδώντας παραλλαγές της παραπάνω φράσης. Αυτή αποτελεί μια πολύ χαλαρωτική δραστηριότητα, αφού συνδυάζει κίνηση, τραγούδι, καλή διάθεση και χορό!
Άρα μια ενδιαφέρουσα παραλλαγή για μέσα στην αίθουσα είναι
Ζητήστε από τρεις ή περισσότερους μαθητές να κάνουν ένα κύκλο γύρω από ένα μαθητή και για λίγα λεπτά να μιλάνε ευχάριστα ή να λένε ανέκδοτα.


3. «Οι τρεις αναπνοές»
Ο πιο διαδεδομένος τρόπος χαλάρωσης είναι ο εξής: «Τρεις βαθιές ελεγχόμενες αναπνοές».
Συγκεκριμένα: Η κάθε αναπνοή σας πρέπει να αποτελείται από τρεις ελεγχόμενες φάσεις:
·        Εισπνέουμε βαθιά καθαρό αέρα μετρώντας νοερά από το 1 έως 7. Υπολογίζουμε το μέτρημα από το 1 εέως το 7, διαρκεί 7 δευτερόλεπτα. Για να συγχρονιστούμε κοιτάζουμε το ρολόι μας ή το ρολόι της αίθουσας.
·        Κρατάμε μέσα μας τον αέρα μετρώντας νοερά από το 1 έως 7.
·        Εκπνέουμε το ζεστό αέρα, που έχει μαζέψει όλη μας ένταση, μετρώντας νοερά από το 1 έως 7.
Η παραπάνω διαδικασία επαναλαμβάνεται 3 φορές Μετά τη τρίτη βαθιά αναπνοή όλη η ένταση μας έχει εγκαταλείψει!

Τέλος, βάλτε τους μαθητές να γράψουν τι τους αγχώνει. Αυτό θα τους βοηθήσει να συνειδητοποιήσουν τους παράγοντες που τους δημιουργούν ένταση, με συνέπεια να προσπαθήσουν να τους αντιμετωπίσουν!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...