Δευτέρα, 19 Ιουλίου 2010

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ (Visual Impairment)

 ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ
Προβολή εικόνας πλήρους μεγέθους
Όταν ακούμε αυτή την έκφραση αυτό που έρχεται πρώτα στο μυαλό μας είναι η τύφλωση. Αυτή μπορεί να προκύψει εκ γενετής ή αργότερα στη ζωή του ανθρώπου. Παρόλα αυτά δεν υπάρχει μόνο μία κατηγορία προβλημάτων όρασης.














Η έννοια της κοινής τύφλωσης αναφέρεται στην κατηγορία των πρακτικά τυφλών που είναι άτομα με πολύ μειωμένη οπτική οξύτητα. Η έννοια της παραγωγικής τύφλωσης αναφέρεται στην περίπτωση που η όραση είναι σε τέτοιο βαθμό μειωμένη, ώστε ο άνθρωπος να μην μπορεί να εργαστεί. Η επαγγελματική τύφλωση ανταποκρίνεται σε τέτοια μείωση της οπτικής οξύτητας, ώστε η συνέχιση της συνηθισμένης επαγγελματικής εργασίας να γίνεται αδύνατη (για τα άτομα που εργάζονται πνευματικά η απώλεια της ικανότητας να διαβάζουν)
Οι πιο συχνές αιτίες τύφλωσης είναι το γλαύκωμα, τα τραχώματα, η βλεννόρροια, η κερατίτιδα, τα έλκη του κερατοειδή κ.ά. Τα αίτια της τύφλωσης μεταβλήθηκαν τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας της καταπολέμησης λοιμωδών νοσημάτων. Οι τραυματισμοί στο κεφάλι κυρίως εξαιτίας τροχαίων ατυχημάτων απέκτησαν το προβάδισμα απέναντι στα άλλα οφθαλμικά νοσήματα. http://www.livepedia.gr/index.php/Τύφλωση


      Και ερχόμαστε στην εκπαίδευση των παιδιών με προβλήματα όρασης. Στόχοι της εκπαίδευσης αυτών των παιδιών είναι   η αποτελεσματική αξιοποίηση των δυνατοτήτων και ικανοτήτων τους, η ένταξή τους στην παραγωγική διαδικασία και η αλληλοαποδοχή με το κοινωνικό σύνολο.


  Η προσέγγιση ποικίλει ανάλογα με την ένταση του προβλήματος.
   Ø Σε γενικές γραμμές πρέπει οι χώροι που κινούνται τα παιδιά αυτά να είναι αυστηρά δομημένοι προκειμένου να μπορούν να κινηθούν άνετα κ οσο το δυνατόν πιο ακίνδυνα.
     Ø Οι μετακινήσεις τους μπορούν να γίνονται με τη βοήθεια   μπαστουνιού, κάποιου βλέποντος ατόμου ή σκύλου-οδηγού.
  Ø Ενθαρρύνετε τα παιδιά να μετακινούνται στο χώρο. Ακόμη κ τυχόν μικροατυχήματα είναι ένας τρόπος να εξοικειωθούν με  το περιβάλλον.
 Ø Φροντίστε ο εκάστοτε χώρος να φωτίζεται επαρκώς. 
 Ø Ενισχύστε τους βλέποντες μαθητές να  περιλαμβάνουν στις δραστηριότητες  τους μαθητές με προβλήματα όρασης. Έτσι γνωρίζονται, καταρρίπτονται τα στερεότυπα και προάγεται η συνεργασία.
 Ø Εφαρμόστε την ίδια πειθαρχία που εφαρμόζετε κ με τους υπόλοιπους μαθητές. Μην κάνετε διαχωρισμούς.
Ø Ενθαρρύνετε τα να χρησιμοποιούν εργαλεία που τα διευκολύνουν στην μάθηση κ στην μετακίνηση.
Ø Χρησιμοποιείτε χωρίς φόβο λέξεις όπως <<ειδα>>, <<κοίτα>>.
Ø Χρησιμοποιήστε στις σημειώσεις που τους δίνετε μεγάλη γραμματοσειρά με έντονα χρώματα.       
                           
Το σύστημα  Braille παρέχει σε όλα τα άτομα με προβλήματα όρασης πρόσβαση σε οποιοδήποτε κείμενο. Πρόκειται για μια αλληλουχία ανάγλυφων στιγμάτων. Αυτά προκύπτουν από τον συνδυασμό πλήκτρων από μια <<γραφομηχανή>>  με 9 πλήκτρα. 
Βοηθητική μπορεί να είναι κ ηχογράφηση του μαθήματος.

Εκτός από τα γενικά σχολεία τα οποία οι μαθητές με προβλήματα όρασης μπορούν να παρακολουθούν μόνοι τους ή με τη βοήθεια παράλληλης στήριξης ή κάποιου άλλου προγράμματος, υπάρχουν σχολές τυφλών στην Αθήνα κ στη ΘεσσαλονίκηΣτην Αθήνα υπάρχει στην Καλλιθέα το ΚΕΑΤ και στη Θεσσαλονίκη <<Ο Ήλιος>>.
Οι σχολές τυφλών εκπαιδεύουν άτομα με προβλήματα όρασης σε καθημερινές δεξιότητες και κινητικότητα. Λειτουργούν τμήματα διδασκαλίας παραδοσιακής μουσικής χρήσης  η/υ και ξένων γλωσσών συγκεκριμένα αγγλικών γαλλικών κ γερμανικών. Επίσης στηρίζουν φροντιστηριακά σε μαθήματα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε μαθητές με προβλήματα όρασης. Μια επιπλέον δραστηριότητα είναι το τμήμα τηλεφωνικής σχολής που λειτουργεί σε επίπεδο ΙΕΚ σε συνεργασία με τον ΟΕΕΚ και απευθύνεται σε άτομα με προβλήματα όρασης. Επιπλέον  παρέχουν σε άτομα με προβλήματα όρασης σε όλη την Ελλάδα την εκτύπωση διδακτικών βιβλίων κ την εγγραφή cd  για μαθητές όλων των βαθμίδων και για φοιτητές. Οι σχολές τυφλών φιλοξενούν άτομα με προβλήματα όρασης και εκτός των πόλεων στις οποίες στεγάζονται. Τα άτομα αυτά διαμένουν στα οικοτροφεία των σχολών και έχουν 24ωρη φροντίδα παρουσία επιμελητή κ φύλακα.

Καλύπτουν τις μετακινήσεις μαθητών και πρωτοβάθμιας κ δευτεροβάθμια από κ  προς τα σχολεία τους. Συμμετέχουν σε ευρωπαϊκά προγράμματα εκπαιδευτικά και ερευνητικά και παρέχουν κοινωνικές κ νοσηλευτικές υπηρεσίες σε άτομα με προβλήματα όρασης. Επίσης εφοδιάζει τους τυφλούς με ειδικά εκπαιδευμένους σκύλους οδηγούς. Τέλος μαθαίνει σε κάθε ενδιαφερόμενο δωρεάν την γραφή Braille.

Πρόσφατα η σχολή τυφλών της Θεσσαλονίκης απειλήθηκε με κλείσιμο. Η τότε υφυπουργός Υγείας ,κ Γεννηματά, διαβεβαίωσε ότι κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να γινει. Είναι αυτονόητο ότι κάτι τέτοιο θα ήταν καταστρεπτικό για τις ζωές κυρίως των εκπαιδευόμενων αλλά κ των εκπαιδευτών.




ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ/ΒΙΒΛΙΑ/ΤΑΙΝΙΕΣ







‘Αρωμα γυναίκας, 1992, Σκηνοθεσια: Μαρτιν Μπρεστ, Ηθοποιοί: Αλ Πατσίνο, Κρις Ο Ντονελ

The Colour of Paradise/Range khoda. Ιράν, 2000. Σκηνοθεσία-σενάριο: Ματζίντ Ματζίντι. Ηθοποιοί: Χοσέιν Μαχτζούμπ, Σαλάμ Φεϊζί, Μόσεμ Ραμεζάνι. 

Αξίζει επίσης να δείτε την εκπομπή <<Πρωταγωνιστές>> του Σταύρου Θεοδωράκη με θέμα τη σχολή τυφλών της Θεσσαλονίκης.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...